Aan het werk - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Joe en Nadina Vlasman - WaarBenJij.nu Aan het werk - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Joe en Nadina Vlasman - WaarBenJij.nu

Aan het werk

Blijf op de hoogte en volg Joe en Nadina

27 September 2014 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

De tijd vliegt voorbij. We zijn al halverwege met ons werk bij de organisatie Operation Restoration.

De organisatie waar we mee werken is een onderdeel van Youth with a Mission (Jeugd met een Opdracht). Deze organisatie is gericht op de straatjeugd in Bolivia. Hier in Bolivia, zijn veel kinderen en tieners die door hun ouders op straat gestuurd worden om te werken. Velen van hun eindigen verslaafd aan lijm of in de prostitutie.

De organisatie bestaat uit verschillende opvanghuizen; één voor de meisjes, één voor de jongens, één voor de jongens die universiteit studeren, en een kantoor/staff huis, waar ook wij verblijven.

Aan het begin was het vooral flink wennen; de werkwijze, de lange busritten elke dag, de taal en vooral de hitte.

Onze werkdag ziet er ongeveer als volgt uit: Om half 7 ons bed uit, snel ontbijten en om kwart over 7 pakken we de eerste bus, de stad uit. De tweede bus pakken we zo'n 20 minuten later, daar zitten we dan dik een uur in. Aangekomen bij het opvanghuis voor de meisjes stapt Nadina eerst uit. Zo'n half uur verder stapt Joe uit bij het opvanghuis voor de jongens. In het opvanghuis is het vaak eerst even wat praten en overleggen, zodat we goed weten waar de vorige ploeg is gebleven.

Onze taken in de opvanghuizen zijn verschillend. Nadina helpt vooral met koken, schoonmaken en het ophalen en het brengen van de meiden naar school. Bij de jongens gaat het allemaal ietsjes anders. Joe helpt ook met schoonmaken, het werken op het land, en gaat twee keer per week naar een opvang tehuis voor oudere mensen om daar te dienen. Bijvoorbeeld moet hij elke maandag met de jongens de voeten insmeren en masseren van de ouderen.

Om half 5 is onze werkdag afgelopen en gaan we weer met de bussen naar huis. Met het verkeer hier zijn we soms zelfs 12 uur lang weg van huis. Met zulke lange dagen pakken we snel wat yoghurt met fruit om te eten en gaan we rond half 9 snel naar bed.

Zoals jullie lezen maken we veel lange dagen maar gelukkig kunnen we toch genieten van het werk wat we hier doen. We merken steeds meer dat onze vriendschappen met de jongens en meiden versterken en ze ons steeds meer in hun levens betrekken.

We zien hoe God ons leid en ons helpt door de moeilijke dagen heen.

Houd ons in uw gebeden en tot snel!