Hoe leven wij? - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Joe en Nadina Vlasman - WaarBenJij.nu Hoe leven wij? - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Joe en Nadina Vlasman - WaarBenJij.nu

Hoe leven wij?

Blijf op de hoogte en volg Joe en Nadina

18 November 2014 | Bolivia, Cochabamba

Mattheus 25: 34-36

"34 Dan zal Ik tegen de mensen aan mijn rechterhand zeggen: 'Kom, gezegende kinderen van mijn Vader. U mag het Koninkrijk binnengaan, dat van het begin van de wereld af voor u bestemd is.
35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven. Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven. Ik was een vreemdeling en u hebt Mij in uw huis uitgenodigd.
36 Ik had niets om aan te trekken en u hebt Mij kleren gegeven. Ik was ziek en u hebt Mij opgezocht. Ik zat in de gevangenis en u bent bij Mij geweest."

Afgelopen zondag heeft de pastor van de gemeente hier in Bolivia gepreekt over deze verzen. We kennen het allemaal goed. De mensen vragen aan Jezus: Wanneer hebben we u met honger gezien? Of ziekte? Of naakt? En Jezus antwoord dat in hoe verre we dit voor mensen hebben gedaan, hebben wij het voor Jezus gedaan.

De pastor vroeg toen aan de gemeente, hoe leef jij je leven? Hou je je ogen gericht op je familie, je werk, je vakantie? Of hou je je ogen op Jezus? Zie je de kansen die God je geeft om hem te eren? Kijk je door je eigen ogen of door de ogen van Jezus?

Hier in Bolivia zijn er zoveel armen, zoveel wezen, zoveel die bijna geen kleren hebben, die honger en dorst hebben. Hier is het makkelijk om even 1 of 2 bolivianos te geven maar waarom doen we dit? Zien we werkelijk Jezus in hun of doen we het want tja, dat doe je nou eenmaal?

Dit was echt een "eye-opener" voor ons, en met een nieuwe blik konden we de nieuwe week weer beginnen. Een week die "toevallig" begon met het werken bij het kindertehuis 'Casa de Amor'.

Casa de Amor heeft 3 tehuizen. 1 voor jongens boven 4 jaar oud, 1 voor meisjes boven 4 jaar oud en 1 voor de baby's.

Wij werken in de Baby Home. En wat een geweldige kinderen en schattige baby's! Het is echt een zegen om daar te kunnen zijn. We merken ook dat ze de hulp echt kunnen gebruiken. Wij werken in de avond. Meestal van vier tot ongeveer acht uur. We halen ze uit bed, verschonen ze, geven ze eten en geven ze vooral veel liefde.

De meeste van de baby's in het tehuis hebben nog wel ouders maar zijn achtergelaten. Een van de kinderen is in een veld gevonden, met de navelstreng nog eraan, waarschijnlijk net gebaard en zo achtergelaten. Een ander jongetje is achter gelaten onder een stoel in een bus. Er zijn moeders die hebben geprobeerd om hun kinderen te verkopen en andere moeders die op straat leven en gewoon niet kunnen zorgen voor die kinderen.

Als je die verhalen hoort en dan zo'n kind op je schoot heb, een kind vol met energie, liefde en knuffels breekt het je hart, wetend dat ze zo zijn achtergelaten.

Gelukkig worden veel van de kinderen wel geadopteerd, maar meestal zijn het de schattige, kleine en gezonde kinderen. Evo Morales, de president van Bolivia, heeft een nieuwe wet ingesteld dat internationale adoptie niet meer mogelijk is, dus kunnen alleen Bolivianen zelf adopteren. Dit maakt het vooral moeilijk voor de kinderen die niet helemaal gezond zijn. Ze hebben vaak operaties nodig die veel Bolivianen niet kunnen betalen.

De baby's (home) kan dus aardig wat gebed gebruiken!

Bid graag met ons mee voor:

- De vrijwilligers en vrouwen die in de Baby Home werken; voor geduld, liefde en energie!

- De kinderen; dat ze geadopteerd mogen worden in liefdevolle gezinnen.

- Dat internationale adoptie weer legaal zal worden.

Bedankt voor jullie gebeden!

Tot snel!



  • 29 November 2014 - 21:22

    Opa En Joke:

    Lieve Joe en Nadine

    Leuk/ mooi om jullie verhalen te lezen. Bedankt voor de kaart en nog veel plezier.

    Joke en Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joe en Nadina

Over onze reis naar Bolivia...

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1529
Totaal aantal bezoekers 4864

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 10 December 2014

Bolivia

Landen bezocht: